Aan de man gebracht

Ik dacht dat ik vrij was van marketing. Ik kijk geen tv, ik hou het nieuws niet bij, ik skip alle advertenties op social. Ik was ervan overtuigd dat ik me had ontworsteld aan het hijgerige beroep wat reclame op me doet.

Tot ik een koptelefoon ging kopen.

Nota bene om de drukte van de stad te beteugelen. Want als ik langs een abri rij, dan op de een of andere manier hóór ik diegene tegen me schreeuwen dat ik een all-in naar Antalya moet boeken, of mijn haar moet wassen met voedende shampoo. Ken je dat?

Noise-reduction was het antwoord. En dan ook nog over-ear, en bluetooth natuurlijk. Voortaan zou ik met een kabbelende bergbeek en Vangelis door de claimende levendigheid van de stad fietsen.

Dus bezocht ik een aantal websites tot ik vond wat ik zocht. (Waarom zijn die trouwens allemaal blauw? Ik voel een nieuwe column opkomen…) Een klein onderzoek had uitgewezen wat de beste keus van dit moment is. En die straalde me tegemoet.

Ja hoor, daar stond-ie. Glimmend, wervelend, om van te smullen zo mooi. Koptelefoon driedubbel-deluxe alles-erop-en-eraan. En, oh, ook nog eens in het wit-zilver. Wat een prachtige kleur: kalm, waardig, licht. Perfectie, het bestaat.

Je kunt er trouwens een all-in reis van naar Antalya kopen, maar hé, alles voor mijn welbevinden.

Ik klikte erop, klaar om te bestellen.

En ik ging voor de bijl. Zo moeilijk was het niet om me op m’n knieën te krijgen.

Eén foto was alles wat er voor nodig was. Er verscheen een frisse jonge vrouw. In een hippe setting. Tenminste, zo leek het. Modieus. Maar dat kan helemaal mijn interpretatie zijn. Ik hoor meteen een verhaal. Anyway. Ze kijkt blij, juicht licht, en straalt. Wie wil dat nou niet? Goeie keus, zilver.

Nou staat mijn interesse in gender zo’n beetje altijd aan – ik duid mijn dromen zelfs zo. Ik was dus ook benieuwd hoe ze de zwarte variant aan de man zouden brengen. En die woordkeus bleek relevant.

Een vlotte jonge vent. Business casual, tegen een drukke straat. Kijkt ingekeerd opzij. Wil niks missen van zijn nieuwste managementpodcast. Op weg naar een belangrijke pitch. Met zijn duurzame start-up in iets van bamboe wil hij een nieuwe ronde investeerders bereiken. Deze man brengt hart en zaken bij elkaar. Verbetert de wereld.

En ik wil de zilveren.

Fuck.

Marketing had me te pakken.

Want natuurlijk wil ik die man zijn. Super succesvol. Gespierd. Gefocust. Op de hoogte (zei ik al dat ik geen krant lees?). Duurzaam. En ook nog goed geknipt!

Iets in me wankelde. Ja. Hoe stom ook.

Ik heb minstens 10 keer heen en weer geklikt:

“Zilver.”

“Zwart.”

“Of zilver.”

“Nee, zwart.”

“Maar je wilde toch zilver?”

“Maar zwart is altijd goed.”

“Zilver is mooier.”

“Heb je die man gezien?”

“Hoezo? Dat maakt mij toch niet uit?”

“Dus je durft niet?”

“Hoezo, durf niet?”

“Conformist.”

“Pardon?”

Ik voelde me net Gollum, zo in m’n eentje boven m’n laptop

En ik ging nog even door.

“Ben jij nou een kerel?”

“Ik kijk gewoon welke ik het mooiste vind!”

“Je liegt.”

“Wat?”

“Moet je zelf weten.”

“Niet!!”

“Ja, je kijkt hoe je de zwarte het mooiste kunt vinden zodat je weer in het plaatje past.”

“Echt niet…”

“Zeker weten?”

En toen had ik hem.

Natuurlijk heb ik graag alles goed voor elkaar. Maar ik heb geen zin meer om mijn plezier ervoor op te offeren. Mijn kwaliteit van leven. Mijn eigenheid.

Natuurlijk ben ik graag een succesvolle man. Maar ik hoef er niet op een bepaalde manier voor uit te zien. Ik hoef me niet aan een kleurenpalet te houden wat de mode voor me in de rekken hangt.

Dus nu fiets ik zilverstralend door Amsterdam. Licht en vrolijk langs de abri’s. En als ik het durf, laat ik even mijn stuur los, en juich een beetje. Net zoals de vrouw op de foto. Want eerlijk zijn in mijn keuzes, dat heb ik pas echt graag goed voor elkaar.

[Foto: je ziet Rogier Moed die een workshop geeft tijdens de eerste editie van ons Mannenfestival in 2018]

MANNENKRACHT

De plek om te ontdekken wat voor man jij wilt zijn. Vrij van de verwachtingen en ideeën over hoe je als man zou moeten zijn. Om de man te worden die je wilt zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mannenpraat nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, laat je inspireren door ons onderzoek naar man-zijn en stay tuned over onze komende events.

!
!
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Volg ons voor dagelijkse inspiratie.

Scroll naar top
0 Shares
Share
Share
Tweet